Aug 16

Safari

Hallo allemaal! Tijd geleden dat ik een berichtje geplaatst heb omdat ik niet op internet kon, maar ben nu weer terug in dar es salaam dus ff tijd om jullie op de hoogte te stellen! Vorige week dinsdag was ik in Lushoto en heb ik jullie verteld over Soni, het was zo leuk daar!

Woensdag had ik een vrije dag en heb ik een wandeling gemaakt door de Usumbara mountains met een groepje en een gids, we liepen door tropisch regenwoud en uiteindelijk naar het irente viewpoint wat super mooi was! tocht was 21 km berg op, berg af dus was best vermoeiend maar zeker de moeite waard!

Donderdag was de allerlaatste werkdag op het summercamp en had ik super lieve kleine kindjes, wel raar om dan alle spelletjes die je vier weken hebt gedaan voor de laatste keer te doen..’s avonds hadden we een feestje met de hele groep en de volgende dag (vrijdag) vertrokken we om 8 uur ‘s ochtends naar Arusha voor de safari!! de rest van de groep ging terug naar dar, wij waren met zn 13en dus gezellige groep!

Toen we aankwamen in Arusha was alles goed geregeld met de touroperator en werden we naar het hotel gebracht, was nog wel een gedoe met pinnen want moest 800.000 tanzaniaanse shilling pinnen en kon niet bij 1 bank dus we hebben ongeveer alle banken van arusha gehad en iemand was zn pincode nog vergeten dus heel gedoe maar toen we het uiteindelijk hadden waren we dus bijna miljonairSmile bij het hotel kregen we heerlijk eten en werd t programma van de safari doorgenomen, we gingen zaterdag naar lake manyara, zondag en maandag naar serengeti en dinsdag naar ngorogoro crater en ‘s avonds weer naar arusha in hetzelfde hotel! we hadden er dus super veel zin in en de volgende ochtend was het zover.

We werden bij het hotel opgehaald met 3 jeeps en we gingen eerst nog ff flink inkopen doen bij de supermarkt, we konden alles in de jeep laden dus naast de tentjes, slaapzakken en matjes zaten we ook helemaal volgebouwd met water, cola, chips, koekjes, chocola! we gingen helemaal los in die westerse supermarkt, er waren ook bijna alleen maar blanken (wazungu) die inkopen deden voordat ze op safari gingen want eenmaal in de parken kon je niks meer kopen! toen eindelijk onderweg naar t park.

zaterdag in lake manyara was super mooi, t dak van de jeep ging open dus we stonden de hele dag om ons heen te kijken en t was super lekker weerSmile we gingen helemaal los toen we de eerste olifant ergens ver weg in de bosjes zagen maar daarna zagen we er nog veeeeel meer op hele kleine afstand, ze liepen gewoon naast onze jeep naar de andere kant van de weg, echt zo stoer! heb ook heel veel giraffen, zebra’s, nijlpaarden, pelikanen, apen, gazelles, antilopen en nog veel meer gezien~! heb ook heel veel foto’s maar die zien jullie later..sorry!

voor 18 uur moesten we het park weer uit zijn omdat het al snel donker wordt, we sliepen op de jambo campsite waar ook lodges stonden dus er was een relax zwembad! we zaten echt helemaal onder t stof dus een verfrissende duik was heerlijk, gelukkig had k mn bikini bij meSmile zondagochtend gingen we onderweg naar serengeti, dat is het grootste park van tanzania waar ook de makers van de lion king de film op gebaseerd hebben, heb dus heel goed gekeken of ik zazu tegenkwamWink dit park was weer heel anders dan lake manyara, heel veel droge vlaktes in plaats van groen bos zoals lake manyara… al snel zagen we onder andere struisvogels, baby leeuwtjes (echt heeeeel schattig!), zelfs een cheeta, hyena’s, nog meer olifanten, giraffen, nijlpaarden, en met 20 jeeps om een boom waar een luipaard in scheen te liggen waar je alleen de staart van zag, dat was echt heel stom, te toeristisch maar de rest was echt fantastisch! heb nog veel meer dieren gezien maar de foto’s komen allemaal nog!

‘s avonds sliepen we met onze tentjes midden in t park en ‘s avonds kwam er dan ook een buffel gezellig op bezoek, je kon ‘s nachts ook hyena’s horen maar gelukkig sliep ik lekker door want vond die buffel op 5 meter afstand van ons tentje al wel spannend genoeg.. de volgende ochtend gingen we heel vroeg weg om de zon te zien opkomen en dan zijn er meer dieren te zien, die maandag zagen we vooral heeel veel leeuwen die ook in actie kwamen dus heel vet! ‘s middags gingen we onderweg naar het laatste park: ngorogoro crater die op nr.3 van rtl travels hotlist staat om wilde dieren te spotten, was dus erg mooi!

onderweg kregen we alleen autopech omdat onze driver echt met 80 km over de hobbels en kuilen scheurde waardoor de hele vering gebroken was en weet ik het wel niet maar t was duidelijk dat we niet verder konden, gelukkig kwam er al snel een andere auto voorbij die ons meenam naar de camping en de volgende ochtend was de jeep weer gemaakt, vraag me niet hoe want in nederland was die al lang total loss maar dit is afrika en die jeeps waren elke dag stuk en worden ook weer op de een of andere manier in elkaar gezet! maandagavond was super koud op de camping en er liep nu een olifant langs onze tentjes in plaats van een buffel maar t werd nog avontuurlijker, want we mochten geen eten in onze tentjes hebben omdat de dieren dat ruiken maar iemand was dat vergeten eruit te halen en er stond dus een wild zwijn de tent op te eten waar de bagage in lag~!! eigenlijk zouden wij in die tent slapen maar gelukkig zijn we in een andere tent gaan liggen en lag alleen bagage in die opengegeten tent, echt vet eng als we er nog in hadden gelegen!

dinsdagochtend weer vroeg weg om in de ngogorogoro crater te gaan maar door weer autopech werd t wat later, de crater was super mooi, veel flamingo’s, zebra’s, leeuwen, hyena’s..alles bij elkaar hebben we bijna de big five gezien, alleen de neushoorn helaas niet maar daar zijn er maar 7 van in heel die crater en in de andere parken 0 dus helaas! het was echt heel mooi allemaal en dinsdagmiddag was t al weer tijd om terug naar arusha te gaan! we verlangden allemaal ontzettend naar een douche en t maakte niet meer uit dat hij koud was, we waren super stoffig van de safari! woensdagochtend 8 uur ging de bus naar dar es salaam en om 18 uur gisteravond ben ik aangekomen~!

vandaag ff souvenirtjes kopen en vanavond eindfeest met de hele groep, morgen naar kinana’s ouders en zaterdag nog dagje strand als t meezit en dan ga ik zondagmiddag naar ethiopie! t gaat zo snel, maar heb wel heel veel zin in ethiopie om bart weer te zien!! ik weet niet of ik voor die tijd nog op internet ga dus misschien zaterdag en anders in ethiopie! ik ben erg benieuwd naar al jullie vakantieverhalen en heb de foto’s van zazu al gezien op mijn album, echt leuk meiden!! heel veel plezier nog deze week met de UIT en volgende week ontgroening zeker?

heel veel liefs en een dikke kus van marloes