May 06

Finaly up to datey

Hallo allemaal!

Alweer snel het volgende verslag. Dat hadden jullie vast niet verwacht!

Ook dit was weer een fantastische week om nooit te vergeten! De oom en tante van Eveline kwamen ons bezoeken. Onze eerste ontmoeting was na de biketour (die wij ook hadden gehad). Toen wij aankwamen zaten zij bij een restaurantje al op ons te wachten. Daar hebben we wat gegeten, heerlijk Hollands, een hamburger en een frisdrankje. We hebben heerlijk gezeten en heel veel gepraat over al onze ervaringen die wij tot nu toe hebben meegemaakt. Dan besef je pas hoeveel je al hebt ervaren en hoeveel je al hebt meegemaakt! Om alvast een goede indruk van het vervoer te laten zien gingen wij met ze vieren in de tuctuc richting het verblijf van Henk en Mariëtte. Henk op een bil voorin bij de bestuurder en de meiden achterin. Dat begon al goed! Daar aangekomen kregen wij de tas uit Nederland, waar wij heel blij mee waren! Jurkjes, snoepjes, stickers, chips en nog het mooiste reinigingsdoekjes. Nee niet voor onze gezichten maar voor schoon te maken. Toch zijn ze heel bruikbaar! Als verrassing nog een heel lief kaartje! Bedankt mama en papa Kooter! Na wat opfrissen gingen we met de tuctuc richting ons huis. De weg oversteken, over het spoor en tussen de huizen door kwamen we aan. Mariëtte deelde ballonnen uit en de kinderen kwamen vanuit alle straten aangelopen! Heel leuk om te zien dat ze hier al zo blij zijn met een ballon. Het huis laten zien en de mensen voorgesteld. Henk viel bij de buren in de smaak want hij werd zelfs opa genoemd! (sorry Henk, dit moest er toch even in) Ook een rondje gelopen door onze straat wat voor hun heel indrukwekkend was! Ze konden niet geloven dat wij zo leefden, in zoveel rommel en armoede. Gezeten op een boomstam en genoten van een frisdrankje en ugali. Dit is een soort deeg iets. Zelfs wij hadden dit soort ugali nog nooit geproefd, dus voor ons ook weer een ervaring rijker! Het was heel lekker. In huis even geskyped met de kinderen van Henk en Mariëtte, die dit erg leuk vonden. Als avondmaal lieten wij ze chips with eggs proeven. Ook had onze werker speciaal banaan voor hen gemaakt. Heel vies! Dit soort hadden wij ook nog nooit gehad, maar hoeven we ook nooit meer! Beetje jammer weer. ’s Avonds bracht Athman ze weer veilig thuis.

De volgende dag hadden we een ontmoeting bij de haven. Hier hebben we de vismarkt bekeken en zijn we met de ferry naar de overkant van het eiland gevaren. Hier de vissersbootjes bekeken en weer terug gegaan. Toen een wandeling gemaakt naar onze school. Gelukkig was de school open, ondanks de vakantie, en konden wij hierdoor alles laten zien! Zelfs onze moeder en onderdirecteur konden wij voorstellen. Dit was echt heel leuk! Hierdoor kregen zij een nog betere indruk van ons leven hier. We hebben zelfs in de kantine wat gedronken. Terug gelopen naar de bussen. Om het transport echt goed te laten ervaren gingen we met de dala dala richting het Quality Centre waar we heerlijk gingen eten. Staand in de bus hebben we ook die ervaring weer meegemaakt.

Onverwachts waren wij uitgenodigd voor een speciale gelegenheid van onze vriend Kapufi. Dit is de man die bij ons in de buurt woont en waar wij elke morgen meerijden naar de school. Hij zit sinds kort bij een Rotary Club en hij werd officieel toegelaten. Wij in onze mooie jurken mochten mee als vrienden, samen met zijn vrouw, zoon en jongste broer. Het was heel bijzonder. Vele toespraken en ook zelfs wij moesten ons voorstellen. Staand voor alle genodigden! Lekker genoten van de chips, die hier gewoon op tafel werd gezet, van de cakejes en de rode wijn. Die goed in de smaak viel. Als bedankje kregen wij zelfs cakejes mee naar huis!

Als afsluiting van deze avond gingen we met ze alle eten bij een barbecue restaurant. Hier kregen wij speciaal Zanzibar eten, genaamd mix, omdat wij de volgende dag richting Zanzibar zouden vertrekken.

Met de boot richting Zanzibar gingen wij, samen met Henk en Mariëtte, de laatste dagen van de vakantie vieren. Voordat dit kon hebben wij eerst nog een heftige, maar indrukwekkende dag meegemaakt. Met een gids, die wij ontmoet hadden bij de bussen, zijn wij Stone Town in gegaan. Daar hebben wij een rondleiding gehad. Eerst moesten wij met de taxi afgezet worden bij de Old Market. De taxichaffeur kon de Old Market niet vinden en wij moesten onze gids bellen. Na een telefoontje met de gids kwamen wij erachter wat het probleem was. Het was niet de Old Market, maar de Oldy Market! Heel typisch! Begonnen bij de markt, waar we een hele rondleiding kregen. Hier was echt van alles te koop, van verse vis, groenten tot aan de kruiden. Ons volgende punt was de Slave market. Hier kregen wij uitleg van een andere gids over de slavenij. Het was een heel indrukwekkende tour! Onvoorstelbaar dat dit echt waar gebeurd is. Dat zelfs kinderen in een hokje werden gestopt wachtend totdat ze verkocht werden. Toen zijn we doorgelopen naar een huis waar slaven onderdoken. Ze kwamen hier via een tunnel vanaf de zee binnen. Een indrukkend huis met een bijzonder mannetje als gids. Zie de foto’s. Daarna nog wat andere plekken gezien en toen terug naar de markt om ons lunch te kopen. We konden zelf de vis uitkiezen die wij wilden eten. Hij werd voor ons neus gefileerd en in stukjes gehakt. De bloedspetters vlogen in het rond, zelfs op Eveline haar hoofd! Gadver! Bij de zus van de gids werd ons eten klaargemaakt. We gingen met ze alle naar binnen om te kijken hoe het bereid werd. Midden in de kamer werd dit klaargemaakt. Ook kregen wij te zien hoe je chapati maakt. Hier hebben we heerlijk van gesmuld. Na een vermoeide dag zijn we richting het hotel van Henk en Mariëtte gegaan. Hier hebben we heerlijk gezwommen in zee en gesmuld van een topmaaltijd. Aan het einde beseften Henk en Mariette dat zij zich heel oud voelden. Ze werden namelijk de hele dag door de gids Aunty en Uncle genoemd! Wat voor ons erg lachwekkend was! Om de avond goed af te sluiten bestelden wij nog een kopje thee. Je denkt heel simpel maar nee, voor in Zanzibar is dit heel moeilijk. 1 pot thee = 2 kopjes thee. Dus wij met ze drieën moeten dus 2 potjes thee en 3 kopjes krijgen. Heel lastig. De volgende dag kregen wij namelijk 1 potje thee en 3 kopjes. Heel lastig denken hier. We hebben de obers nog rekenles gegeven! De derde dag een heerlijke relaxdag gehad. Lekker zwemmen, zonnen en goed eten! Ja ja wij zijn goed gevoed deze dagen! De manager van het hotel was ook erg vriendelijk. Elke dag kwam hij ons opzoeken en een praatje maken. Hij praat met veel gebaren en heel veel humor. Hij heeft een westerse denkwijze, wat hier niet veel voorkomt.

Helaas was de laatste dag iets anders gelopen dan gepland. We hadden nog geen tickets voor op de boot en wij konden de tickets niet online bestellen. Hierdoor moesten wij een beetje abrupt weg. Een voordeel: het afscheid werd hierdoor minder zwaar. We hebben echt fantastische dagen met Henk en Mariëtte gehad! Veel lol en gezelligheid. Aunty en Uncle bedankt voor alles Haha;)